Ledelse

Lederverktøy: Slik blir du god på digital ledelse

Mange ledere frykter den økende digitaliseringen. Eksperter hevder man kan bli en trygg digital leder i bare tre steg.

Publisert Sist oppdatert

Tall fra analysebyrået Norstat viser at halvparten av befolkningen sliter med å holde følge med den digitale og teknologiske utviklingen i samfunnet i dag, og syv av ti frykter at det vil oppstå et digitalt klasseskille.

I et intervju med Computerworld sier administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen, at hun ikke liker utviklingen. Ifølge Svendsen er dette alarmerende høye tall. Hun påpeker at den teknologiske utviklingen ikke venter på noen, så disse tallene viser at vi har en stor jobb å gjøre med å gi god opplæring og informasjon om digitaliseringen av samfunnet. Ifølge Svendsen trengs det en nasjonal dugnad.

Frykten for digitaliseringen gjelder i høyeste grad også ledere. Svenske Chef presenterte nylig en oversikt over hvordan man kan få bukt med den digitale frykten. I et intervju med digitaliseringseksperten Erik Fors Andrée, presenteres tre steg som skal få lederne til å omfavne teknologien, fremfor å frykte den.


«Rune Bjerke burde vært på MESH eler Tøyen Startup Village minst to dager i måneden. Dette gjelder alle ledere over 40»

Usikre på egen kompetanse

Fredrik Syversen er direktør for næringsutvikling i IKT Norge. Han forteller at ledernes frykt skyldes at de er usikre på sin egen kompetanse.

– Man er usikre på sin kompetanse, og man er redd for å gjøre feil – som både setter seg selv som leder i et dårlig lys og kan skade den organisasjonen man leder. Mange ledere er rett og slett ikke kompetente, og da avstår man fra å ta beslutninger, eller man overlater det til konsulenter som ofte ikke er en god strategi, sier han.

Syversen påpeker at dette generelt sett er et aldersproblem. Norske ledere er ofte over 50 år, og er ikke interesserte nok, er villige til å oppdatere seg.

– Det er heller ingen leverandører av digital lederkompetanse i Norge i dag, selv om vi vet at det jobbes med dette. Generlt kan man si at man ikke evner å se hvordan digitaliseringen fundamentalt endrer både kulturen i bedriften og ikke minst forretningsdriften, utdyper han.

Foto Gir digitale råd: Direktør for næringsutvikling i IKT Norge, Fredrik Syversen (Foto: IKT Norge).

Må ansette unge mennesker

For å få bukt med problemet, må bedriftene ansette flere unge mennesker, foreslår Syversen. Dette trenger ikke være ledere, men de bør ha en rådgivende funksjon.

– Det må ansettes gode rådgivere som man lytter til. I tillegg må lederne ut og få kompetansepåfyll fra utdanningsinstitusjoner. Det er for lite av dette i Norge i dag, men det kommer. En annen løsning er at lederen jobber i et innovativt miljø én dag i uken, eller i måneden. Rune Bjerke burde vært på MESH eler Tøyen Startup Village minst to dager i måneden. Dette gjelder alle ledere over 40, forklarer han.

Syversen anbefaler co-working spaces, innkjøp av kurs av mindre digitale selskaper som krever ekte løsninger og kontakt med dem som er ute og kjemper for å overleve.

– Disse bør man betale for å kurse seg, sier han.

Han tror at det i altfor liten grad har kartlegges hva slags digital komeptanse som finnes i bedriftene i dag.

– Det er helt sikkert mennesker som sitter på uvurderlig digital kompetanse som man ikke vet om – det må kartlegges. De er sikkert blant de yngste, men det er jo også mange som uavhengig av alder har en dyp frioståselse for dette. Finn dem og bruk dem, anbefaler Syversen.

Han forteller at vi står foran den raskeste teknologiske endringen i verdenshistorien. De som er villige til å risikere noe for å være forberedt vil vinne

– Det gjelder å finne sin egen vei i et meget uoversiktlige bilde.Man må finne sine ansatte eller ansette dem som kan bidra. Men det er avgjørende at bedriftene tør å stole på egne ressurser,. Du kan ikke kjøpe dette av konsulenter – dette må bedriften ha inhouse, avslutter han.

Tre steg til digitalt lederskap

Slutt med å fokusere på effektivitet:
  • Prøv ut en digital arbeidsmetode i en avgrenset og mindre del av virksomheten, og bruk den utelukkende fra et kundeperspektiv Løft ut en del av deres leveranse til kunden, og gjør den deretter mer digital. Hvordan kan vi skape merverdi her? Hvilke nye verdier kan oppstå når vi leverer digitalt?
Slutt med å bruke e-post i ledergruppen:
  • For å forstå mulighetene knyttet til ny teknologi, må du begynne med å bruke den Implementer verktøy som Slack eller HipChat, og bestem deg for bare å kommunisere via dette i ledergruppen. Det kommer å gi deg en følelse av hvordan en mer direkte måte å kommunisere på fungerer, og er et bra første skritt mot praktisk å forstå gjennomsiktighet og digitale arbeidsmåter.
Lær av kundeservice:
  • De som jobber nær sluttkunden, og håndterer stort volum med oppgaver som kundetjeneste eller support er verdt å lytte til. De har ofte et mer datadrevet fokus, og innehar verdifull kunnskap Data om hvordan vi jobber savnes ofte i dag.
  • Kunnskapen finnes hos personer som sitter og gjør jobben sin. Vi må imidertid finne ut hvordan de gjør den. Når vi tar rede på det, kan vi også jobbe mer datadrevet. Med mer informasjon om hvordan dem som jobber nær kunden utfører jobben sin, kan vi dra konklusjoner og sammenligne bedre.
Kilder: Chef / Företagsuniversitetet
Powered by Labrador CMS