Advokatene svarer
Advokatene Preben Moe, Marianne
Klausen, Ole André Oftebro, Christine
Frølich Jacobs og advokatfullmektig Mia Nøkleby i Advokatfirmaet Føyen svarer i Dagens Perspektiv. Tjenesten er gratis.
ADVOKATENE SVARER
Spørsmål:
Hei! Vi har en ansatt som har avsluttet sitt arbeidsforhold i virksomheten, og i den forbindelse har vi utarbeidet en attest. Den tidligere ansatte mener at attesten inneholder for lite opplysninger. Hvilke krav stilles til innholdet i en attest?
---
Advokatene svarer:
Hei, og takk for et interessant spørsmål.
Innledningsvis slår vi fast at formålet med en attest er å sikre arbeidstakeren dokumentasjon på sitt tidligere arbeidsforhold. Retten til attest etter arbeidsmiljøloven inntrer først når arbeidstakeren avslutter sitt arbeidsforhold i virksomheten.
Attesten må nedfelles skriftlig. Det er derfor ikke tilstrekkelig at arbeidsgiver kan utfylle attesten ved å stille seg til disposisjon som referanse. Attesten bør også dateres og underskrives.
Minimumskravene til en attest er at den skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og arbeidsforholdets varighet.
Hva som ligger i «arbeidstakers navn» og «fødselsdato» er nok ganske selvforklarende. Når det gjelder «arbeidsforholdets varighet» skal attesten angi datoer for arbeidstakerens første og siste arbeidsdag i virksomheten.
«Hva arbeidet har bestått i» innebærer at arbeidsgiver må beskrive det som har vært arbeidstakerens arbeidsoppgaver. Ofte vil arbeidstakerens nærmeste leder kunne ha gode forutsetninger for å utforme en slik beskrivelse. Det er ikke tilstrekkelig å bare oppgi stillingstittelen.
Minimumskravene stiller imidlertid ikke krav om at attesten skal inneholde vurderinger av prestasjoner, personlige egenskaper og ros.
Overnevnte minimumskrav begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale.
En sedvane vil typisk foreligge dersom det har etablert seg en fast praksis for utarbeidelse av en mer utførlig attest i virksomheten. Når det gjelder tariffavtale nevner vi som eksempel at Hovedavtalen mellom LO og NHO har en egen bestemmelse som uttømmende regulerer innholdet i en attest. I praksis vil en slik tariffavtale være til hinder for å gi en mer utførlig beskrivelse i attesten.
Besvart av advokatene Ole André Oftebro og Camilla Ødegård.