Arbeidsliv

Det nærmer seg slutten av 2019 og flere av våre ansatte har i løpet av året opparbeidet seg «plusstimer» som ikke har blitt avviklet.

Kan vi slette alle «plusstimene» til de ansatte ved overgangen til nytt år?

DP-juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Det nærmer seg slutten av 2019 og flere av våre ansatte har i løpet av året opparbeidet seg «plusstimer» som ikke har blitt avviklet. Finnes det noen regler om hvor mange timer som kan overføres? Kan vi eventuelt slette alt ved overgangen til nytt år? Noen av de ansatte har særlig uavhengige stillinger.

Svar: Det finnes ingen regler for hvor mange plusstimer som kan overføres til påfølgende år. Dette vil således bero på hva som er avtalt og/eller vanlig praksis i virksomheten. Er spørsmålet ikke regulert internt har nok ikke arbeidsgiver mulighet til å slette plusstimene uten videre.

Arbeidstakere som er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene har i utgangspunktet ikke plusstid (eller minustid).

Disse stillingene er som oftest høyere lønnet som en kompensasjon for at arbeidstidsregelverket ikke kommer til anvendelse, og med frihet for arbeidstakerne til å styre arbeidshverdagene selv – den ansatte har altså ikke en fastsatt arbeidstid å forholde seg til.

Om virksomheten ikke har praktisert i henhold til dette kan det muligens komme på spissen om arbeidstakerne rent faktisk er unntatt fra arbeidstidsregelverket – dette vil i så fall bero på en konkret vurdering.

SBDL v/Helene L. Brustad

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS