Ledelse

6 faresignaler på CV-en

Har du faktisk «kjennskap til» dette fagfeltet, og hva gjorde du egentlig mellom mars og august i 2015?

Publisert Sist oppdatert

CV-en er en viktig brikke i en jobbsøkerprosess. Den skal framheve relevante arbeidserfaringer og vise hvilken match du er for arbeidsgiveren. Men for rekruttereren er den også gjenstand for granskning. De leter etter feil, usannheter og uoverensstemmelser, og rekrutterere finner fort motstridende eller uklar informasjon.

Anish Majumdar er CV-ekspert i det amerikanske rekrutteringsfirmaet Glassdoor, og oppsummerer på Glassdoors nettsider seks faresignaler som rekrutterere plukker opp fra CV-en.

1) CV-en svarer ikke på spørsmålene

En stillingsannonse inneholder stort sett alltid noen kjernepunkter med ønskede eller nødvendige egenskaper for stillingen. CV-en din skal være motstykket til disse.

Hvis du søker på en lederstilling som krever erfaring med å ha personalansvar, så må du svare på dette så tidlig som mulig – ikke la arbeidsgiveren lete etter svaret.

Svar tydelig på hvordan du har egenskapene virksomheten ser etter, og gjør det lett for dem å finne denne informasjonen, er rådet fra Majumdar.

2) Unngå de uklare uttrykkene

Uttrykk som «kjennskap til» og «noe erfaring med» er varseltrekanter for profesjonelle rekrutterere. Stort sett betyr det at man ikke har noen praktisk erfaring på området.

Hvis du faktisk har kjennskap til et område, men mangler arbeidserfaringen, så skriver du det, mener Majumdar.

3) Dato-surr

Tidslinjen din må være på stell, enkelt og greit, skriver Majumdar. Bruk detaljerte datoer som ikke kan misforstås.

Hvis du gikk uten jobb fra april i 2016 fram til du fikk ny jobb i 2017, så nytter det ikke å skrive at du hadde den ene jobben fra 2014-2016, og den neste fra 2017 – intervjueren legger merke til dette, og kommer til å spørre. Det samme gjelder overlappende datoer.

Det som kan se ut som et CV-hull for arbeidsgiveren, kan ha vært noe konstruktivt for deg – det viktigste er at du forklarer det.

4) Du har nedgradert

En person som har gått nedover på rangstigen kan få en rekrutterer til å stoppe opp og stille spørsmål: «hvorfor gikk du plutselig fra en lederstilling til en mellomlederstilling?»

Og det kan det jo være mange årsaker til. Bransjebytte er ett. Uklare stillingstitler er en annen – man velger jo nesten sin egen tittel i dag. Størrelsen på firmaet en tredje – man kan ha vært leder i et lite firma men likevel ha mer ansvar som mellomleder i et mye større firma.

Gjør det enkelt for arbeidsgiver å forstå forskjellene i titlene og årsaken til en eventuell «nedgradering» i tittel, oppfordrer Majumdar.

5) Synkroniser CV-ene dine

I dag finnes CV-er i flere forskjellige kanaler. Mange av rekrutteringsbyråene har egne digitale CV-løsninger. LinkedIn har sin. Papir-CV-en er bare én av mange.

Sørg for at du er konsekvent, slik at en rekrutterer ikke risikerer å sitte med tre forskjellige dokumenter. Da lyser varsellampene, mener Majumdar.

6) Du treffer feil «tone»

«Tonen» i CV-en handler om man skal understreke og ikke. Det kan være en vanskelig avveining, men det er en viktig en. En toppsjef trenger å vise til helt andre egenskaper enn en mellomleder. Toppsjefen skal kunne tenke strategi og visjon – en mellomleder skal være nærmere gulvet. En mellomleder som bare selger seg inn på visjon og strategi vil derfor med stor sannsynlighet bomme på «tonen», forklarer Majumdar.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS