Ledelse

Hvis strategi er så viktig, hvorfor setter vi ikke av mer tid til det?

Publisert Sist oppdatert

Markedsføringsstrategen Dorie Clark, som underviser ved Duke University Fuqua School of Business, stiller dette spørsmålet i et innlegg hos Harvard Business Review.

Ledere mener de ikke har tid

Hun viser til at nesten alle ledere ønsker å sette av mer tid til strategisk tenkning, og minner om at i en undersøkelse Management Research Group gjorde blant 10.000 erfarne ledere, så svarte hele 97 prosent at det å være strategisk var den lederadferden som den viktigste for at den organisasjonen de jobbet i skulle lykkes.

Like fullt viste en annen undersøkelse, gjort av Rich Horwath ved Strategic Thinking Institute, at blant 500 ledere i 25 selskaper så svarte 96 prosent av lederne sa at de ikke hadde tid nok til strategisk tenkning.

Teknikker for å skaffe seg rom

Både internt og eksternt press kan dytte folk i retning kronisk travelhet og bort fra strategisk tenkning, skriver Dorie Clark i innlegget hos Harvard Business Review, som tipser om tre strategier ledere kan bruke for å skaffe seg det rommet de trenger for å tenke strategi.

  • Strategisk tenkning krever ikke så mye tid – det krever rom
    Man må ikke nødvendigvis sette av så mye tid, eller reise bort for å få tid til å tenke strategisk. Med henvisning til produktivitetsekspert David Allen, skriver Clark at det å få en god ide eller ta en beslutning kan ta kort tid. Men hvis du ikke har ledig rom, rent tankemessig, så er ikke forholdene for strategisk tenkning optimale. Et grep i så måte kan være noe så enkelt som å skrive ned alle utestående oppgaver på ett sted, slik at du ikke konstant «avbrytes» av følelsen av at du har glemt noe når du vil tenke strategi.
  • Finn ut hvordan du faktisk bruker tiden din
    Kartlegg hvordan du bruker tiden din, og se om det er oppgaver du kan kombinere, utsette eller sette bort til noen andre for å skaffe deg selv en time eller to ekstra per uke. Dette mener Clark er mer enn nok tid til å ta et steg til side fra det daglige maset og inn i en tilstand der du kan tenke strategi i et større bilde.
  • «Haster» er ikke det samme som «viktig»
    Hvis man forlater tanken om at det som haster også er viktig, kan det være lettere å skifte perspektiv. En tilnærming, som Clark har hentet fra forfatter og gründer Derek Sivers, er at «haster» ofte betyr at du lar deg styre av andres dagsorden. Han mener at vi kan tenke at vi har tid, istedenfor å tenke på hvor travle vi er, og gi slipp på travelhet som «statussymbol». Dermed kan det også bli lettere å si nei til de uendelig lange listene med forpliktelser vi står overfor daglig, tror Sivers.
Powered by Labrador CMS