Ledelse
To av fem etterlyser et bedre forhold til sjefen
Et godt forhold til sjefen er viktig for trivselen. Det handler om en leder som både kommuniserer godt og tydelig, og samtidig behandler de ansatte rettferdig. I en undersøkelse blant 1.012 svenske ansatte, gjennomført av Yougov, oppgir imidlertid ti prosent at relasjonen til sjefen er dårlig, og hele 41 prosent etterlyser et bedre forhold til sin nærmeste leder. En omtrent like stor andel sier at virksomheten ikke gjør nok for å bedre relasjonen mellom ansatte og leder.
Liknende tall har man også i Norge, der HR Norge og Enova i sin undersøkelse «Global Employee and Leadership Index» pekte på at 33 prosent av norske ledere ifølge sine ansatte er uegnet til å lede. Dette er et for øvrig et ganske konstant tall som ikke endrer seg så mye fra år til år.
Rettferdighet
Andrea Eriksson ved Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm har i sitt arbeid rundt helsefremmende ledelse utviklet metoder for bedre kommunikasjon på arbeidsplassen. Hun mener at ledere bør ta disse tallene på alvor, og sier at rettferdighet er en viktig komponent i å skape gode forhold til sine ansatte.
Mange forventer at sjefen skal være til stede i alle sammenhenger
– Ledere må være åpne og gjennomsiktige og vise tydelig hvilke verdier de står for, og ikke minst tar rettferdige beslutninger som er i tråd med disse verdiene. Rettferdighet er en viktig byggestein når man skal skape gode relasjoner til ansatte, og hvis det ikke går an å være helt rettferdig kommer man langt med å være gjennomsiktig og åpen om prosessen, slik at de ansatte forstår prioriteringene som ligger til grunn, sier Eriksson til den svenske arbeidsmiljøavisa Arbetsliv.
Ansatte har også et ansvar
Eriksson sier at de ansatte også har et ansvar for hvilken relasjon de har til lederen sin, og må kommunisere hva de er misfornøyde med og ta opp vanskelige problemstillinger. Det kan dessuten være nødvendig å nedjustere tankene sine til hvor godt forhold til sjefen man egentlig kan forvente å ha, tilføyer hun:
– Mange forventer at sjefen skal være til stede i alle sammenhenger, være dyktige på selve arbeidet og i tillegg være en god og tilgjengelig samtalepartner for sine ansatte. Men sjefer har også egne prioriteringer, og til og med ledere må kunne prioritere litt av og til, sier hun.