Ledelse

De tillitsvalgte i Telenor er involvert når Telenor skal legge om måten de jobber på.

Positive ­tillitsvalgte

De konserntillitsvalgte i Telenor er positive til mer fleksible arbeidsdager, men ser noen utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

–For ansatte med lang reisevei, er det positivt å slippe å dra på kontoret hver dag. De slipper å bruke så lang tid i buss, tog, bane eller bil. Vi har ønsket oss større fleksibilitet i mange år, fordi vi så at folk bruker fryktelig mye tid på å reise, og nå kommer det – som en konsekvens av covid19, sier Harald Stavn, konserntillitsvalgt for NITO i Telenor.

Blir involvert

Foto

– Vi har ønsket oss større fleksibilitet i mange år, fordi vi så at folk bruker fryktelig mye tid på å reise, sier Harald Stavn, konserntillitsvalgt for NITO i Telenor. (Foto: Telenor)

Stavn er fornøyd med måten Telenor har involvert de tillitsvalgte på, eksempelvis i pilotprosjektet som nå pågår i tre måneder i Telenor ASA. Fremover skal de tillitsvalgte blant annet bidra med medlemsundersøkelser for å evaluere forsøksordningen.

– Vi er blitt hørt på mange områder, og er i utgangspunktet stort sett enige med ledelsen om utfordringene og hvem som har ansvar for å følge opp. Men vi må alltid huske at alle ansatte skal ha en fysisk arbeidsplass å kunne møte opp på.

Utstyr, sikkerhet og helse

De fleste ansatte har vært fornøyde, men under pandemien har fagforeningene også fått meldinger om utfordringer som strekker seg fra det å faktisk ha et ok rom å jobbe i med en grei stol og det tekniske utstyret som trengs, til det å savne det sosiale livet på jobben.

Ifølge Stavn er det er særlig det å skape noe sammen, eller «create together» – en av Telenors kjerneverdier – som utfordres.

Må ha noen å spørre

– Mange setter seg ned ved PC-en hjemme på morgenen og blir sittende stort sett hele dagen. Vi oppfordrer folk til å gå litt i løpet av arbeidsdagen, og vi råder dem også til å snakke med noen i løpet av dagen. En videosamtale er her ofte mer kontaktskapende enn en telefonsamtale. En fare med hjemmekontor, er at det blir mer opp til den enkelte å passe på seg selv, sier Stavn, som understreker viktigheten at nærmeste leder følger opp medarbeiderne sine mer enn i en normalsituasjon.

Fagforeningene er også opptatt av konkret oppfølging av IKT-sikkerhet.

– Når folk sitter hjemme alene, må de eksempelvis vite hvem de raskt kan kontakte for å spørre om en lenke er sikker. Det er behov for både kursing og noen flere, enkle rutiner.

Powered by Labrador CMS