Ledelse
Rawpixel | CC
Vær forsiktig med hvordan du gir ros
Ansatte trenger verdsettelse, men det er et hårfint skille mellom hva som får en ansatt til å føle seg verdsatt og hva som skaper ubehag, sier danske endringseksperter.
Anerkjennelse er en viktig byggestein i lederens møte med sine ansatte. Det kan gi bedre trivsel, mer motiverte og bedre presterende ansatte. Men er å anerkjenne sine ansatte det samme som å verdsette dem? Nei, mener Liselotte Søndergaard og Sofie Halkjær, partnere og eksperter på endringsledelse, i det danske konsulentfirmaet Human Univerz.
De trekker en tydelig linje mellom anerkjennelse og verdsettelse: anerkjennelse handler om å vise at man setter pris på den ansattes prestasjoner – verdsettelse handler om å sette pris på personen, skriver de til danske Væksthus for Ledelse. Og verdsettelsen er essensiell:
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP