Ledelse

Vær forsiktig med hvordan du gir ros

Ansatte trenger verdsettelse, men det er et hårfint skille mellom hva som får en ansatt til å føle seg verdsatt og hva som skaper ubehag, sier danske endringseksperter.

Publisert Sist oppdatert

Anerkjennelse er en viktig byggestein i lederens møte med sine ansatte. Det kan gi bedre trivsel, mer motiverte og bedre presterende ansatte. Men er å anerkjenne sine ansatte det samme som å verdsette dem? Nei, mener Liselotte Søndergaard og Sofie Halkjær, partnere og eksperter på endringsledelse, i det danske konsulentfirmaet Human Univerz.

De trekker en tydelig linje mellom anerkjennelse og verdsettelse: anerkjennelse handler om å vise at man setter pris på den ansattes prestasjoner – verdsettelse handler om å sette pris på personen, skriver de til danske Væksthus for Ledelse. Og verdsettelsen er essensiell:

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS