Samfunn

Tidligere idrettspresident Tove Paule er nå politiker i Drammen. Hun anbefaler hele kommune-Norge å formalisere et lokalt trepartssamarbeid.

Mer lokal makt i sikte for fagbevegelsen

På toppen av norsk samfunnsliv anses trepartssamarbeidet som en av de viktigste institusjonene for velferdsstatens eksistens. Gjennom de kommende omveltningene i kommune-Norge vil fagbevegelsen utvide sin innflytelse.

Publisert Sist oppdatert

Med sine 350.000 medlemmer, hvorav brorparten jobber i norske kommuner og fylkeskommuner, blir Fagforbundet vanskelig å ignorere når arbeidet med gjennomføringen av Jan Tore Sanners store kommunesammenslåingsreform skal gjennomføres.

– Det er en gylden mulighet, det er ikke tvil om det, sier nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen, til Dagens Perspektiv.

Han fikk denne uken levert bestillingsverket «Lokalt trepartssamarbeid om utviklingsprosjekter i kommunene» - en rapport skrevet av seniorforsker Leif E. Moland i Fafo.

Den UiO-skolerte forskeren er blant annet spesialist på medarbeiderdrevet innovasjon, omstillingsprosesser og strategisk kompetansehåndtering. Rapporten bygger på resultater fra et prosjekt startet i 2011, av daværende kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete: Sammen for en bedre kommune.

I flere år har et knippe kommuner bevisst gått inn for å danne ulike former for trepartssamarbeid, temporære eller permanente, i lokale innovasjons- og utviklingsprosjekter. Disse samarbeidene ble gjerne samlet i en form for administrasjonsutvalg, som tradisjonelt er et topartssamarbeid. Oversettelsen fra nasjonalt nivå ble denne: Tillitsvalgte representerer arbeidstakerne, administrasjonen er arbeidsgiveren og politikerne staten.

– Erfaringene med trepartssamarbeid er at tillitsvalgte og politikere nesten uten unntak er blitt mer involvert i utviklingsprosjektene, og at de har hatt gjensidig glede av samarbeidet. Politikernes deltakelse har bidratt til økt status og oppmerksomhet om prosjektet, sier Moland, som mener dette igjen resulterer i økt innflytelse og makt for fagbevegelsens representanter.

– Dette bekrefter det vi har trodd og håpet på, etter mange år med trepartssamarbeid som en slags arbeidsform. Dette er et slags utvidet partssamarbeid, og det gir resultater, sier Larsen.

Lokal makt

– Det ligger helt klart et ønske om påvirkning i dette, fordi vi mener medarbeidernes kompetanse er helt unik, mener nestlederen i Fagforbundet.

– Og det vil jo være dumt for enhver virksomhet, privat eller offentlig, å ikke bruke den kompetansen som ligger internt i organisasjonen. Motsetningen er dette med konsulentvirksomhet, der du får inn en som skriver rapporten og så stikker av, og tar med seg prosess- og prosjektkompetansen.

Nå mener både Fagforbundet og forskeren bak rapporten at resultatene av prøveprosjektet er så gode at en bør «vurdere hvordan trepartssamarbeidet i utviklingsprosjekter kan videreutvikles i hele kommunesektoren.»

Moland skriver i rapporten at det er «nærliggende å spørre om ikke administrasjonsutvalgene bør kunne utvide sitt virkeområde ut over det minimale som er nedfelt i kommuneloven.» Et lovforslag som i praksis utvider fagbevegelsens makt. «Administrasjonsutvalgene har potensial til å kunne få en sentral plass i det kommunale innovasjonsarbeidet,» slår Moland fast.

Larsen ønsker ikke å kommentere eventuelle forslag til endringer av kommuneloven ennå, men kan ikke avvise at det vil komme.

– Samarbeid er gratis. Samarbeid er lykken, også i kommunesektoren. Vi synes det er viktig at man bruker kunnskapen, den interne kompetansen – summen av politikere, administrasjon og politikere, da blir vi uslåelige.

– Uten å forutse noen tiltak eller krav, så er jeg helt klar på at dette er fremtiden for norske kommuner, mener nestlederen i det mektige Fagforbundet.

Uriktig inndeling

KS bestrider Fagforbundets og forskerens oppfatning om at et slikt trepartssamarbeid kan eksistere lokalt. Dette skriver også Moland i sin rapport.

– KS er uenige med Fagforbudet når de beskriver samarbeid på lokalt nivå som trepartssamarbeid. Dette er prinsipielt viktig fordi Fagforbundets forståelse betyr at de ser på politikerne og administrasjonene som to parter (tillitsvalgte som den tredje). Dette er medfører ikke riktighet, skriver avdelingsdirektør for arbeidsliv i organisasjonen, Anne-Cathrine Hjertaas i en epost til Dagens Perspektiv.

De mener politisk og administrativ ledelse er en part, både praktisk og juridisk.

– Rådmannen har gjennom delegasjonsreglementet fått fullmakter fra kommunestyret som hun/han forvalter og har daglig ansvar for på vegne av hele administrasjonen. Det er viktig for oss at ikke politikerne og administrasjonen blir sett på som ulike parter, skriver hun.

– Anbefales

Det får så være, mener Høyre-politiker og tidligere idrettspresident Tove Paule. Hun ledet arbeidet med den partssammensatte gruppa i Drammen kommune fra 2011 til 2015, og skal nå i gang med en ny periode som leder for gruppa.

– Kommunen skal nå gjennom en sammenslåingsprosess, og da blir dette arbeidet viktig. Vi har gjort dette i flere år, og kan bare tale godt om opplegget, sier hun.

De deler ikke KS’ oppfatning om at politikere og administrasjon ikke kan delta som ulike aktører i slike partssammensatte grupper.

– Det er ikke riktig. Når vi har møter i partssammensatt utvalg i Drammen sitter rådmannen som en vanlig deltaker på politikersiden, sammen med gruppelederne for de politiske partiene, og det er ikke styrt av administrasjonen.

Utover det har de seks største fagorganisasjonene og hovedverneombudet utgjort arbeidstakersiden, mens HR-sjefen i administrasjonen er sekretær for varaordføreren, som normalt leder utvalget.

– Vi har veldig gode erfaringer med det. Det er snart to år siden vi startet arbeidsutvalget for ny kommune, og de tillitsvalgte har vært med hele veien. Nå har vi også formelt opprettet et partssammensatt utvalg der åtte fra arbeidstakerorganisasjonene er med. Det fungerer bra, og de blir hørt, slår hun fast.

Paule minner om at disse utvalgene er drøftingsorgan, og ikke fatter vedtak. Dermed har de ikke direkte makt.

– Men de har blitt lyttet til, og vi har hatt mange saker oppe der, ikke minst når det gjelder den viktige arbeidsgiverstrategien. Det har vært, siden 2011, utelukkende positivt.

Powered by Labrador CMS