Ledelse

– Selskapene vet endringene kommer, men gjør ikke noe med det

Publisert Sist oppdatert

Teknologiske utvikling gjør at nye løsninger kommer inn og rister litt i etablerte markeder og virksomheter. Dette blir kalt disrupsjon. Å anerkjenne at digital disrupsjon foregår er viktig hvis de etablerte bedriftene skal kunne fortsette å være levedyktige. Men det er én ting å forstå at det skjer, og det er en helt annen ting faktisk å reagere, skriver IT-professor ved Carroll School of Management, Gerald C. Kane, hos MIT Sloan Management Review.

I en undersøkelse spurte MIT Sloan Management Review 3.700 ledere, mellomledere og analytikere fra 131 land, på tvers av 27 bransjer, om hvordan de forholder seg til disrupsjon. Svarene avslører et stort sprik: nesten alle tror disrupsjon kommer til å påvirke dem, men under halvparten har en plan for hvordan de skal imøtekomme den.

Gapet mellom de 87 prosentene som tror digitale teknologier kommer til å påvirke deres bransje, og de 44 prosentene som svarer at de er klare for det, er oppsiktsvekkende. Hvorfor svarer ikke flere på en endring de vet kommer, spør Kane.

Litt av de samme trendene ble avdekket av HR Norge og EY i HR-undersøkelsen 2017.

Der fant de at hele 56 prosent av HR-ansatte og HR-ledere oppgir at de ikke er forberedt på teknologiske endringer. I samme undersøkelse svarte åtte av ti at datadreven analyse er viktig, men bare 37 prosent sier at de er fornøyde med evnen de har til å gjennomføre dem.

Stort sprik

Det kan være mange årsaker til et slikt sprik. Det kan være ledernes, styrets eller eiernes mangel på teknologisk forståelse som gjør at man ikke greier å kommunisere viktigheten av den, eller at man tenker mer kortsiktig profitt enn langsiktig bærekraft og konkurranseevne. Eventuelt kan det være at virksomheter tror at digitalisering kommer til å påvirke bransjen, men ikke deres egen virksomhet spesifikt.

Dine konkurrenters muligheter er en trussel for deg

Kane understreker imidlertid at hele 85 prosent av respondentene mente at digitalisering var helt avgjørende for deres egen virksomhets suksess. Likevel tar under halvparten affære.

Ser ikke farene

I undersøkelsen dukker det opp en annen trend som ifølge kan forklare hvorfor mange blir sittende på gjerdet. Tre av fire respondenter ser på teknologiske nyvinninger som en mulighet for virksomheten, mens bare én av fire ser på digitalisering som en trussel.

– Det av så få ser på digital disrupsjon som en trussel vitner om en naiv optimisme blant ledere og analytikere. For hvis digitalisering er en mulighet for deg, så er det også en trussel for konkurrentene dine – og omvendt. Dine konkurrenters muligheter er en trussel for deg, og det må flere forstå hvis det skal greie å sette i gang tiltak i tide, skriver Kane.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS