Ledelse

- Mange bedriftsledere kunne nok ha tenkt mer gjennom hvordan de skal ivareta menneskene i omstillingsprosesser, mener strategidirektør i Fjordland og romanforfatter Sturle Brustad.

– Fotfestet glipper når jobben snus opp ned

Omstilling og effektivisering i arbeidslivet kan gå på identiteten løs. Det er temaet for den ferske romanen til forfatter og strategidirektør Sturle Brustad.

Publisert Sist oppdatert

– For mange av oss er jobben en sentral del av hvem vi er og det første vi forteller om oss selv til folk vi møter. Når arbeidsplassen vår gjennomgår store forandringer, setter det i gang sterke følelser. Folk kan kjenne maktesløshet, sinne, sorg eller glede.

Det sier Sturle Brustad, som i mars ga ut romanen «Krone Chokolade», som handler om en stor omstilling i sjokoladefabrikken ved samme navn. Brustad debuterte som forfatter med oppvekstromanen «Anarchy in Åmot» allerede i 2007. Debutboka fikk strålende kritikker, og har senere blitt fulgt opp med to barnebøker og nok en roman, før han altså skrev «Krone Chokolade».

Inspirert av Nidar

Råstoffet til den nye boka er hentet fra egne erfaringer. Brustad har jobbet med markedsstrategi i mange år og er i dag direktør for analyse, strategi og forretningsutvikling i Fjordland. Han har inngående kjennskap til sjokoladebransjen etter at han jobbet i Nidar i perioden 1995 til 2004, de siste fem årene som medlem av ledergruppa. Det var en periode med store omstillinger og kraftige nedbemanninger for å gjøre selskapet konkurransedyktig.

– Dette er ikke historien om Nidar, karakterene er ikke hentet fra virkeligheten. Men den er inspirert av mine opplevelser fra tiden jeg jobbet der. Jeg har sett dette på nært hold. Vi opplevde at bedriften var teknisk konkurs, og var med på en snuoperasjon for å få bedriften på beina igjen. Det var en krevende periode med mye drama og sterke opplevelser, sier han.

Brutal omstilling

i «Krone Chokolade» fortelles historien om en gammel, ærverdig sjokoladefabrikk som ligger med brukket rygg etter en mislykket internasjonal satsing. For å snu utviklingen settes det inn en ny administrerende direktør. Alle tradisjoner blir kastet om på, og det skal gjennomføres en brutal omstilling og nedbemanning for å gjøre fabrikken lønnsom igjen.

– Jeg ville vise hvordan det var å være midt inne i denne sentrifugen det er når arbeidsplassen snus på hodet. Det rammer folk kraftig, men på ulike måter avhengig av om det du jobber med prioriteres opp eller ned. Dessuten er folk så forskjellige. Ulike personligheter, forutsetninger og behov gjør at folk takler endringer på svært ulike måter, forteller han.

Historien i boka fortelles derfor fra tre ulike perspektiver. Vi møter godt voksne Sonja E. Ruud, som er administrasjonssekretær og har jobbet i bedriften i årevis. Hennes verden raser sammen når hun ser at alle tradisjonene brytes og at hennes betydning i bedriften reduseres. Formannen Jan-Ove Bingen er arbeidsleder for fabrikkarbeiderne på gulvet og kommer i en skvis når han må være med og velge ut hvem av sine kolleger som skal få sparken. Den unge controlleren Céline Tønnesen opplever derimot å få en langt viktigere rolle og nye utfordringer når økonomien settes i sentrum og bedriften skal effektiviseres.

Jeg ville vise hvordan det var å være midt inne i denne sentrifugen det er når arbeidsplassen snus på hodet

Drama og konflikt i arbeidslivet

Brustad synes det er pussig at arbeidslivet er så lite omtalt innenfor skjønnlitteraturen. Han mener det er mye godt romanstoff å hente der.

– Vi tilbringer mange av døgnets timer på jobben, det er en arena der mange av oss bruker mye av oss selv og forholder oss til mange mennesker, sier han. Ikke minst tror han at temaet omstilling i arbeidslivet er noe mange kan identifisere seg med.

– Opplevelsen av store omveltninger på jobben er det stadig flere som har opplevd selv, etter hvert som endringstempoet i samfunnet øker. Når innholdet i jobben vår endres eller forsvinner, mister vi fotfestet litt. Det kan sette i gang sterke følelser. I slike situasjoner kan arbeidsplassen også lett bli en kamparena, med hard konkurranse om hvem som skal ha hvilke stillinger og roller.

– Ta vare på menneskene

I romanen beskriver Brustad hvordan endringene på arbeidsplassen preger de ansatte, også i privatlivet.

– Tas det for lite hensyn til de menneskelige sidene når bedrifter skal gjennom en omstilling?

– Jeg har jo ikke forsket på dette, men det er mitt inntrykk, ja. Ikke av vond vilje, men det er lett for ledelsen å bli mer opptatt av de forretningsmessige sidene enn av menneskene som skal få den nye organisasjonen til å fungere, sier han.

– Hva håper du at en bedriftsleder som leser boka vil ta med seg?

– Endringer i arbeidslivet vil det bare bli mer av fremover. Men du må være klar over at når du setter i gang store omstillinger oppstår det lett utrygghet blant de ansatte, og du setter i gang masse personlige reaksjoner. Mange bedriftsledere kunne nok ha tenkt mer gjennom hvordan de skal ivareta menneskene gjennom omstillingen og gjøre den minst mulig smertefull, sier Brustad. Han utdyper:

– Det kan handle om å forankre endringene godt, om å gi folk noen å prate med underveis, og ikke minst gi de ansatte en rolle i å finne de nye løsningene. Det er viktig for dem det gjelder, men også for å få organisasjonen til å fungere godt videre. Jo vanskeligere det er underveis, jo lengre tid tar det før bedriften fungerer som organisasjon igjen.

Powered by Labrador CMS