Annonse
Når du står i en konflikt og følelsene er sterke, kan du miste litt kontroll på deg selv, forteller psykolog Ståle Einarsen. Foto: Dreamstime

– Ta konflikter på alvor

Ståle Einarsen er professor i psykologi ved Universitetet i Bergen og kursholder på fagfeltet arbeidsmiljø og konflikthåndtering.

Han synes ikke det er rart at det oppstår konflikter på arbeidsplassen.

Hvordan løse konflikter?

Dagens Perspektiv har sett nærmere på hvordan ledere bør håndtere konflikter på arbeidsplassen.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

6 råd for konflikt-håndtering

  1. Ta tak i konflikten tidlig, før den vokser seg større. Sørg gjerne for å ha møteplasser der det er lett for de ansatte å ta opp saker når de oppstår.

  2. Start med en prat med hver av de involverte under fire øyne, før du samler flere for å diskutere løsninger. La hver av partene få mulighet til å få fram sin versjon og hvordan de opplever saken.

  3. Skaff deg oversikt over hva konflikten består i, både hva som har skjedd og hvilke følelser og opplevelser folk sitter med. Rydd unna misforståelser og finn ut hva som er konfliktens kjerne.

  4. Vurder å få bistand fra andre, for eksempel verneombud, arbeidsmiljøutvalg, tillitsvalgte, HR-ansvarlig, bedriftshelsetjenesten eller eksterne rådgivere.

  5. Unngå om mulig å bli part i saken, og involver partene i å lete etter gode løsninger.

  6. Vær forberedt på at du som ansvarlig leder til slutt må ta de nødvendige beslutningene og stå inne for disse, hvis ikke partene finner en løsning selv.​

Kilder: Hentet fra intervjuene med Robert Salomon, Giske Holst, Hans Morten Skvivik og Ståle Einarsen.

Annonse

6 råd for konflikt-håndtering

  1. Ta tak i konflikten tidlig, før den vokser seg større. Sørg gjerne for å ha møteplasser der det er lett for de ansatte å ta opp saker når de oppstår.

  2. Start med en prat med hver av de involverte under fire øyne, før du samler flere for å diskutere løsninger. La hver av partene få mulighet til å få fram sin versjon og hvordan de opplever saken.

  3. Skaff deg oversikt over hva konflikten består i, både hva som har skjedd og hvilke følelser og opplevelser folk sitter med. Rydd unna misforståelser og finn ut hva som er konfliktens kjerne.

  4. Vurder å få bistand fra andre, for eksempel verneombud, arbeidsmiljøutvalg, tillitsvalgte, HR-ansvarlig, bedriftshelsetjenesten eller eksterne rådgivere.

  5. Unngå om mulig å bli part i saken, og involver partene i å lete etter gode løsninger.

  6. Vær forberedt på at du som ansvarlig leder til slutt må ta de nødvendige beslutningene og stå inne for disse, hvis ikke partene finner en løsning selv.​

Kilder: Hentet fra intervjuene med Robert Salomon, Giske Holst, Hans Morten Skvivik og Ståle Einarsen.

Annonse