JOBB & KARRIERE
Fastlåst i kulissene, føler seg forbigått – hvordan bli sett?
Han gjør en god jobb, er lojal og faglig sterk. Likevel føler han seg forbigått. Er det fordi han ikke er blant dem som «roper høyest»?

Problemstilling: Dette hjertesukket fra «Morten, 38 år» er ikke uvanlig ved norske arbeidsplasser:
Hei, jeg kjenner på en stadig sterkere frustrasjon over egen jobbsituasjon. Jeg har jobbet i samme virksomhet i åtte år, i ulike roller innen drift og støttefunksjoner. Jeg opplever meg selv som lojal, løsningsorientert og faglig sterk – og jeg får ofte gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør fra både kolleger og nærmeste leder.
Likevel har jeg flere ganger opplevd å bli forbigått når nye muligheter eller ledige stillinger internt har dukket opp. Det har skjedd tre ganger bare det siste året.
Jeg har inntrykk av at jeg ikke er like synlig som enkelte andre, og kanskje heller ikke er like flink til å «selge meg inn». Jeg synes det er vanskelig å fremheve meg selv uten at det føles som skryt, og samtidig opplever jeg at det er nettopp de som er flinke til å vise frem hva de gjør som får mulighetene.
Hva kan jeg gjøre for å bli mer synlig på en måte som er naturlig for meg? Og hvordan kan jeg forstå bedre hvorfor jeg blir forbigått – og hva jeg kan gjøre med det?
---
Svar:
Hei Morten. Takk for at du deler en sårbar og viktig problemstilling som mange kjenner seg igjen i. Du beskriver en opplevelse av å bli forbigått til tross for lang fartstid, gode tilbakemeldinger og solid innsats – og du stiller spørsmålet:
Hvordan blir jeg sett, og hva skal til for å komme videre?
Jeg ønsker å ta utgangspunkt i to sentrale begreper: intern og ekstern markedsverdi.
Intern markedsverdi: Hvordan du oppfattes internt
Intern markedsverdi handler om hvordan organisasjonen oppfatter deg – din kompetanse, påvirkning og synlighet. Det handler ikke bare om hvor flink du er, men om hvordan du blir forstått og husket i sammenhenger hvor beslutninger tas.
Jeg har inntrykk av at jeg ikke er like synlig som enkelte andre, og kanskje heller ikke er like flink til å «selge meg inn».
Du nevner at du ofte jobber i kulissene. Det er ikke uvanlig at de som gjør nettopp det, risikerer å bli oversett. Interne karrieremuligheter handler ofte om synlighet i beslutningsmiljøer. Det betyr ikke nødvendigvis «å rope høyest», men om å:
- Synliggjøre resultater. Del det du oppnår, gjerne med fokus på hva det har betydd for teamet eller virksomheten. Skriv gjerne ned så mange suksesshistorier du kan for deg selv, og se om det er noe du kan benytte i ulike sammenhenger internt. Din leder og dine kolleger vet ikke nødvendigvis hva du kan og hva du har oppnådd hvis du selv ikke er tydelig på det.
- Kartlegg ditt nettverk internt. Hvem er det du har en god relasjon til? Hvem er det bra at du har gode relasjoner til både for deg selv og din virksomhet? Tenk litt gjennom hvordan du bygger relasjon og hvilke arenaer du kan benytte.
- Være tydelig på ambisjoner. Mange beslutningstakere er ikke tankelesere. Har du sagt tydelig at du ønsker å utvikle deg og hvilke typer roller du ser for deg? Først er det viktig at du selv vet hva du ønsker og hvorfor. Vær ærlig med deg selv på hva som er viktig for deg, og videre om hvordan dette treffer virksomhetens behov fremover. Hvorfor vil du ha de rollene du har vært interessert i, og hva er det viktig å legge vekt på for å overbevise din nåværende arbeidsgiver? Her kan du kanskje også være nysgjerrig på hva andre ledere og medarbeidere tenker er viktig, slik at du kan se hvordan du selv kan tydeliggjøre dine ambisjoner inn mot det som er viktig for virksomheten.
Ekstern markedsverdi: Hvordan du står deg i arbeidsmarkedet
Ekstern markedsverdi handler om hvordan din kompetanse og erfaring blir vurdert utenfor din nåværende organisasjon. Den kan gi deg et mer objektivt speil, og ved å være nysgjerrig på eksterne stillinger får du innsikt i hvordan du vurderes av andre. Det å få nye perspektiver kan gjøre at du blir deg bevisst hvordan din kompetanse kan brukes i andre sammenhenger enn du ser i dag. Videre har nettverksbygging eksternt også betydning for å skaffe informasjon og kunnskap som kan være nyttig for din nåværende virksomhet. Det handler altså ikke bare om å få informasjon om nåværende ekstern markedsverdi. Ekstern nettverksbygging er også en kilde til å samle informasjon og kunnskap både for deg selv og virksomheten.
Så noen tips om hvordan du kan synliggjøre din markedsverdi
- Egen refleksjon. Hva er det jeg faktisk ønsker meg videre? Lederrolle? Faglig fordypning? Prosjektansvar? Jo tydeligere du er for deg selv, jo tydeligere kan du kommunisere det utad.
- Karriereprat med lederen din. Be om en dedikert samtale om utvikling. Ikke bare «hvordan det går», men en strategisk dialog om veien videre.
- Vær synlig på den riktige måten. Bruk fellesarenaer, møter og interne kanaler til å dele innsikt og resultater. Ikke som selvskryt, men som læring og verdibidrag.
- Utforsk eksterne muligheter. Bruk eksterne nettverk til å få informasjon og kunnskap og bygge relasjoner.
Konklusjon
Du står ikke alene i denne opplevelsen. Din innsikt og evne til å stille spørsmål er et viktig første skritt. Det å bygge markedsverdi handler ikke om å bli en annen, men om å pakke ut og formidle det du faktisk bringer til bordet.
Tydelighet, synlighet og strategisk refleksjon vil hjelpe deg til å ta mer styring over egen utvikling – enten det blir i nåværende virksomhet, eller et annet sted hvor din kompetanse får blomstre.
Lykke til videre!
Bjørn Solend er partner og salgsdirektør i konsulent- og rådgivningsselskapet AS3.