Ledelse

Et strategisk paradoks

Et stort japansk selskap oppfordrer hovedkontor og lokale avdelinger til å aktivt dyrke fram ulike strategier.

Publisert Sist oppdatert

Når ideer om veien videre i står i konflikt med hverandre, kan det fort føre til konflikter som påvirker et selskap negativt. En av Japans største handelsbedrifter, Aeon Co Ltd., hevder imidlertid at hos dem skaper ideer som kolliderer med hverandre nye kreative løsninger og nye verdier.

Lokale ledere uenige med hovedkontoret

I en artikkel hos MIT Sloan Management Review skriver Toshiro Wakayama -professor i innovasjon og strategi ved International University of Japan - og Karen LaPierre fra konsulentselskapet Leading Coach, at ledere i lokale butikker ønsker å tilpasse butikken sin til lokale kunders preferanser og behov, mens lederne ved Aeons hovedkontor i Chiba i Japan er mest opptatt av å jakte på stordriftsfordeler. I en del bedrifter ville dette endt i konflikter Aeon har valgt å se disse spenningene som muligheter de jobber aktivt med for å skape nye løsninger. Denne tilnærmingen skal etter sigende ha vært så vellykket at toppledelsen ønsker mer konkurranse mellom det nasjonale hovedkontoret og regionale ledere.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS